Carbon taxes have little impact on environment: think tank

OTTAWA — A Carbon tax added to drivers’ and truckers’ fuel bills would hardly influence consumption, according to the Pembina Institute.

The firm is a left-leaning think tank, but even it had to conclude that there’s little evidence increasing the price of already-costly fuel would alter consumers’ transportation habits, rendering carbon-based taxes ineffective in cutting emissions significantly.

Statistical evidence shows that demand for fossil fuels hasn’t calmed as the price for fuel has skyrocketed over the last couple years.

Gas costs between $1.25 and $1.30 a liter nationwide, while diesel averages $1.38 right now.

« It’s important to say from the outset that I don’t think anyone believes a carbon tax is going to be the main way that we reduce emissions from transportation, » the institute’s Matthew Bramley told Canadian Press. He added that about half of the nation’s greenhouse gas emissions comes from large industry, not road transportation.

However, the study showed that businesses are more likely to change energy-consumption habits because decisions are made on « hard numbers » and cost increases can lead toward « cleaner energy choices. »

Carbon taxes are currently being considered by governments across Canada.

B.C. has already passed legislation introducing such levies, and there’s an internal debate among federal Liberals about making carbon taxes part of their next election platform.

— for more on how B.C.’s incoming carbon taxes would affect truckers, be sure to read our online weekly feature Carbon Crunch at todaystrucking.com.

— with files from Canadian Press

 

Steve Bouchard écrit sur le camionnage depuis près de 30 ans, ce qui en fait de loin le journaliste le plus expérimenté dans le domaine au Québec. Steve est le rédacteur en chef de l’influent magazine Transport Routier, publié par Newcom Média Québec, depuis sa création en 2000. Il est aussi le rédacteur en chef du site web transportroutier.ca et il contribue aux magazines Today’s Trucking et Truck News.

Steve rédige aussi le bulletin électronique de Transport Routier, Les nouveautés du routier, et il participe à l’élaboration des stratégies de communication pour le salon ExpoCam de Montréal, propriété de Newcom.

Steve est détenteur d’un permis de conduire de classe 1 depuis 2004 et il est le seul journaliste de camionnage au Québec à avoir gagné des prix Kenneth R. Wilson de la Presse spécialisée du Canada, l’or et l’argent deux fois chacun.

Steve a occupé la présidence et la présidence du Conseil du Club des professionnels du transport du Québec et il représente les médias au comité des fournisseurs de l’Association du camionnage du Québec. En 2011, il a reçu le prestigieux prix «Amélioration de l’image de l’industrie» remis par l’Association du camionnage du Québec.

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