Hydraulic hybrid truck tested by courier trio

WASHINGTON — A government-corporate partnership led by Calstart’s Hybrid Truck Users Forum has selected Hybra-Drive Systems LLC to build three Class 6 trucks for real-world testing by UPS, FedEx Ground and Canada’s Purolator.

« We are increasingly convinced that this technology offers a chance to — fairly quickly — improve the fuel mileage of large trucks, » said Bill Van Amburg, senior vice president of Calstart. « We’ve seen several innovative approaches for this type of vehicle, and this is one that our team wants to test to help speed introduction. »

Under the agreement, funded by the U.S. Department of Energy, Hybra-Drive will build and deliver three hydraulic hybrid trucks over the next nine to 12 months.

UPS, FedEx Ground and Purolator will conduct a six- to nine-month evaluation of the vehicle. Hybra-Drive hopes the evaluations will demonstrate up to a 60 percent cut in fuel use along with an accompanying reduction in emissions.

In a hydraulic hybrid truck, a high-efficiency diesel engine is combined with a unique hydraulic propulsion system, replacing the conventional drivetrain and transmission.

The vehicle uses hydraulic pumps and hydraulic storage tanks to store energy, similar to what is done with electric motors and batteries in hybrid electric vehicles. Fuel economy is increased in three ways: vehicle braking energy is recovered that normally is wasted; the engine is operated more efficiently; and the engine can be shut off when stopped or decelerating.

 

Steve Bouchard écrit sur le camionnage depuis près de 30 ans, ce qui en fait de loin le journaliste le plus expérimenté dans le domaine au Québec. Steve est le rédacteur en chef de l’influent magazine Transport Routier, publié par Newcom Média Québec, depuis sa création en 2000. Il est aussi le rédacteur en chef du site web transportroutier.ca et il contribue aux magazines Today’s Trucking et Truck News.

Steve rédige aussi le bulletin électronique de Transport Routier, Les nouveautés du routier, et il participe à l’élaboration des stratégies de communication pour le salon ExpoCam de Montréal, propriété de Newcom.

Steve est détenteur d’un permis de conduire de classe 1 depuis 2004 et il est le seul journaliste de camionnage au Québec à avoir gagné des prix Kenneth R. Wilson de la Presse spécialisée du Canada, l’or et l’argent deux fois chacun.

Steve a occupé la présidence et la présidence du Conseil du Club des professionnels du transport du Québec et il représente les médias au comité des fournisseurs de l’Association du camionnage du Québec. En 2011, il a reçu le prestigieux prix «Amélioration de l’image de l’industrie» remis par l’Association du camionnage du Québec.

Donnez votre avis

Vos données ne seront ni publiées, ni partagées.

*